Monday, February 27, 2012

Teenuse arenduse ja teenuse disaini kombineeritud protsess

Käesolevas ajaveebi sissekandes toon enda koostatud teenuse arenduse ja teenuse disaini kombineeritud protsessi, mis ühendab omavahel teenuse arenduse raamistiku ja teenuse disaini kombineeritud protsessi ühtseks standardiseeritud protsessiks. Protsessi illustreerib allolev joonis.
 
Joonis 1.Teenuse arenduse ja teenuse disaini kombineeritud protsess

Lõimingu koostamise eesmärk on ühelt poolt seostada teenuse arenduse majandus­teaduslik ning teenuse disaini disainiteaduslik lähenemine interdistsiplinaarseks protsessiks. Teine eesmärk on selle alusel Eesti tootedisaini ettevõtetele soovituste andmine teenuste arendus protsessipõhise lähenemise rakendamiseks. Järgnevalt on protsessi osade lõikes lühidalt kirjeldatud millised teenuse arenduse raamistiku ja teenuse disaini protsessi osad on ühendatud.

Turuvõimaluse avastamise etapis kaasatakse peamiselt teenuse disaini sisendeid ja meetodeid. Samas vajatakse majandusteaduslikku informatsiooni turu, klientide, teenuse kontkesti ning ressursside kohta. Kaastakse mitmeid disaini meetodeid, sealhulgas teenuse staatus, elektrooniline uuring, teenuse kogemuse uuring. Turuvõimaluse avastamise etapp lõppeb eeluuringu tulemustega, mis on aluseks kontseptsooni loomise etapile. Selles etapis ühendatakse teenuse arenduse ja disaini protsessid, kuna mõlemal juhul on eesmärk jõuda teenuse kontspetsioonini. Teostatakse ideede genereerimine ja sõnastamine, esmane ideede hindamine ja sõelumine ja luuakse teenusekontseptsioonid. Kasutatakse peamiselt disaini meetodeid, kuid sellele lisanduvad majandusliku analüüsi meetodid nagu tasuvusanalüüs, süvaintervjuu, majanduslik analüüs, formaalne ja informaalne ideede esmane hindamine. Sisenditest on kaasatud erinevad osapooled, füüsilised ja intellektuaalsed ressursid ning kliendi väärtuse mõjurid.

Kontseptsiooni koostamise järel liigutakse edasi analüüsi etappi. Selle eesmärk on valida erinevate teenusekontseptsiooni variantide hulgast parim. Majandusteaduslikust lähenemisest on oluliste osadena kaasatud teenusekontsept­sioonide majanduslik, strateegi­line ja turuvõimekuse hindamine. Disainikeskne lähenemine täiendab analüüsi etappi loomin­guliste meetoditega nagu kaartide sorteerimine, hinnangu ülevaade või erinevate valdkondade ekspert­hinnangute kaasamine. Analüüsi etapp lõppeb kinnitatud teenuse projektiga, mille baasil luuakse uus teenus või arendus.

Järgmine samm on arendusetapp, mille eesmärk on tõlkida klientide soovid ja vajadused reaalseks teenuseks ning luua ühtne arusaam teenuse olemusest interdistsipli­naarses meeskonnas. Arendusetapis luuakse teenuse süsteem, teenuse protsess ning see visualiseeritakse. Lisaks viiakse läbi teenuse toimivuse kontroll, prototüüpide loomise ning klientide kaasamisega ning turundus- ja kommuni­katsioonistrateegia. Majan­dus­teaduslik lähenemine on teenuse arendusetappi lisanud pilootprojekti läbiviimise, aga ka teenuse väärtuse kalkuleerimise ja ressursside leidmise. Kaasatakse kliendi tagasiside, erinevad ressursid ning disaini meetodid. Kokkuvõtlikult identifitseeritakse, defineeritakse ja testitakse kõiki turule viimise eeltingimusi, kuna selle etapi nurjumine tähendaks kogu uue teenuse läbikukkumist.

Viimane protsessi etapp on teenuse turule viimine, kuhu kaasatakse juhtkond, teenuse osutajad, turundustöötajad ja infotehnoloogia osakond. Selles faasis luuakse kogu teenuse infrastruktuur, koolitatakse töötajaid ning kogutakse klientide tagasisidet uue teenuse kohta. Teenuse disain pakub selles etapis tuge motivatsiooni, kommunikatsiooni ja koolituste samaaegsete sammude arendamise ja koordineerimisega. Viimase etapi eesmärk on teha kõik selleks, et muuta kliendid rahulolevaks pakkudes neile kõrge kompetentsusega teenust. Selles etapis on teenus turule viimiseks valmis. Majandusteaduslikus lähenemisest kaasatakse formaalne müügitoetus, turule viimise järgne hindamine, oodatud tulemuste määratlemine, klientide koolitamine teenuse kasutamise osas ning ettevõttesisene müügitoetus. Kuna teenuste arendamine on jätkuv protsess algab protsess klientide tagasiside baasil algusest peale.

Kokkuvõttes tuleb teenuse lõimitud protsessis ühendada kahe teaduse jõud süsteemsema lähenemise saavutamiseks. Rahvus­vahelises praktikas on teenuse disaini kaasamine aktuaalne vahend teenuste kliendi­kesk­sema lähenemise saavutamiseks ning teenuste efektiivsuse suurenda­miseks. Positiivsed näited võiksid potentsiaalselt olla tootedisaini ettevõtete teenuste arendamiseks motiveerivad tegurid.


No comments:

Post a Comment